Вчителів навчатимуть, а першачків оцінять по-новому: які реформи приготували в Міносвіти?
Опубліковано 16 Серпень 2019 о 09:00
Блог Діти в місті Хмельницький > Оглядові статті > Вчителів навчатимуть, а першачків оцінять по-новому: які реформи приготували в Міносвіти?
Photo: Pixabay
Реформа освіти в Україні була запущена в 2018 році. Вона стартувала з молодшої школи і буде продовжуватися по мірі дорослішання учнів, які навчаються в «Новій українській школі» (НУШ). Головна мета Міністерства освіти – реформувати школу таким чином, щоб дітям було цікаво та приємно у ній навчатися.
Що чекає на українських школярів?
Photo: Pixabay
З 1 вересня 2019 року на українських учнів чекає ціла низка нововведень.
По-перше, президент України Володимир Зеленський скасував необхідність носити шкільну форму. Відтепер шкільна адміністрація не вправі вимагати від дітей відвідувати уроки в формі. Цікаво, що скасування форми вимагали батьки. Саме вони з квітня 2019 року збирали підписи під петицією до президента про скасування старих указів. Прихильники скасування шкільної форми впевнені, що такий підхід зробить відвідування школи для дітей приємнішим.
По-друге, в шкільних їдальнях зміниться меню. Щоправда, зміни почнуться в українській столиці, де всі школи перейдуть на мультипрофільне меню. Відтепер їдальні будуть нагадувати шведський стіл, а діти самі обиратимуть, що вони хочуть з’їсти. Сподіваємося, що київський досвід швидко перейматимуть в інших регіонах, тим паче, що кулінар Євген Клопотенко розробив спеціальні рецепти для шкільних їдалень. Слідуючи його рекомендаціям, можна приготувати смачний обід лише за 15 гривень.
По-третє, проводити уроки в школі зможуть не лише вчителі. Особливо актуальним нововведення є для шкіл, де не вистачає профільних вчителів. Тепер частину уроків зможуть проводити організації або гуртки. Наприклад, щоб проводити урок хореографії тепер не обов’язково брати на роботу хореографа. Можна залучити до співпраці керівника відомого ансамблю.
По-четверте, відтепер оцінки учня — це його особиста інформація, яку вчитель не має права розголошувати, тобто оголошувати на весь клас.
Безпосередньо на уроці вчитель може загальними фразами оцінити відповідь або роботу учня, але оцінку в балах має виставляти у щоденник на перерві або після уроків в індивідуальному порядку. Це стосується і батьківських зборів.
У Міністерстві освіти вважають, що так можна вирішити проблему цькування серед школярів через оцінки.
По-п'яте, 14 серпня 2019 року під час пресконференції в.о Міністра охорони здоров’я Уляни Супрун та Міністра освіти і науки Лілії Гриневич закликали батьків до 1 вересня зробити дітям усі необхідні за Національним календарем щеплення. Невакциновані діти, за винятком тих, які мають медичні протипоказання до вакцинації, не зможуть відвідувати дитячі садки та школи з іншими учнями.
Відповідно до календаря щеплень, діти до 6 років повинні мати щеплення проти гепатиту В, туберкульозу, кору, паротиту та краснухи, дифтерії, правця, кашлюку, поліомієліту та Хіб-інфекції. У 6 років дітям роблять ревакцинацію проти дифтерії, правця, поліомієліту, кору, краснухи та паротиту.
Photo: МОЗ України
Якщо в дитини є протипоказання, їй надається відповідна довідка на підставі даних обов’язкового медичного профілактичного огляду дитини за участю лікаря педіатра та інших лікарів-спеціалістів. Рішення про допуск таких дітей до закладів освіти приймає комісія лікарів відповідного лікувально-профілактичного закладу.
“Якщо батьки відмовляються від вакцинації через якусь світоглядну позицію, то вони мають право обрати альтернативний спосіб навчання. Наприклад, дистанційну або індивідуальну форми навчання.
Держава у будь-якому випадку надасть доступ для кожної дитини до шкільної освіти. Але в жодному разі присутність нещеплених дітей не повинна створювати загрозу іншим дітям”, – зазначила очільниця МОН, Лілія Гриневич.
Крім цього, в школах скасують дошки пошани відмінників у навчанні, дозволять дітям обирати індивідуальну форму навчання, якщо вони часто хворіють, або професійно займаються спортом. А учнів молодших класів зобов’яжуть носити світловідбиваючі жилети в темну пору року.
Зміни для першачків
В цьому році учні 1-го класу отримають Свідоцтво досягнень (аналог табелю). Як відомо, першачки в НУШ не отримують оцінок за свою роботу, але оцінювання учнів все ж відбувається. Запропонований зразок Свідоцтва досягнень складається з 2 частин: перша - характеристика особистих досягнень учнів, оцінюється активність дитини, самостійна робота на уроці, співпраця з іншими учнями тощо. Друга частина складається з оцінювання предметних компетентностей.
У свідоцтві, яке видаватиметься дітям по завершенню 1-го класу, буде надана характеристика особистих досягнень кожної дитини. Вчителі використовуватимуть чотири оцінки для характеристики умінь дитини:
- «має значні успіхи»;
- «демонструє помітний прогрес»;
- «досягає результату за допомогою вчителя»;
- «потребує уваги і допомоги».
Вчитель оцінюватиме, як дитина працює на уроці, чи дотримується правил поведінки, чи пропонує власні творчі ідеї, як вона розв’язує прості задачі та орієнтується у просторі. Загалом у свідоцтві понад 50 характеристик, кожну з яких має оцінити вчитель. Крім цього, в кінці документу є місце для рекомендацій вчителя, які стосуються освітнього процесу. Батьки також зможуть залишити свої побажання і віддати другий екземпляр до навчального закладу.
До речі, група ентузіастів створила для українських школярів «Щоденник моїх перемог» - унікальний мотиваційний продукт для дітей від 5 до 13 років. Основа щоденника - розгортка для записів численних перемог, малюнків, колажів та ін.
Мета ведення щоденника:
- допомогти дитині опанувати навичку позитивного мислення та вміння зосереджуватися на перемогах і досягненнях;
- дати можливість дитині у непростій життєвій ситуації звернутися до записів перемог і досягнень у щоденнику, та швидко відновити впевненість у своїх силах;
- отримати навичку постійного самовдосконалення у різних аспектах життя.
Щоденник містить кольорові авторські ілюстрації з прикладами можливих перемог. В кінці щоденника є кишеня з двома листами тематичних наклейок для фіксування кожної перемоги.
Записничок створювали на основі методик мотивації. Автори ініціативи вважають, що такий щоденник мотивує дітей мріяти, досягати цілей та сміливо братися за нові завдання.
Чи є корисною відмова від оцінок?
В Україні сьогодні не ставлять оцінки лише в 1-2 класах. Але навіть це нововведення має свої переваги. За спостереженнями педагогів, діти стали більш відкритими, вони не бояться ставити запитання та висловлювати свою думку.
До речі, влада німецької федеральної землі Гессен дозволила школам відмовлятися від традиційних оцінок майже в усіх класах. Звичні цифри залишили лише для оцінювання старшокласників. Як пояснюють автори ініціативи, відмова від оцінок дозволяє довше заохочувати малюків до навчання, не засмучувати їх та не відбивати бажання ходити до школи. На думку прихильників реформи, діти мають прагнути покращувати знання, а не оцінки.
Фіни допоможуть Україні реформувати освіту
Зазначимо, що реформувати освіту Україні допомагають міжнародні партнери та експерти. Зокрема, Фінляндія, школи в якій вважаються взірцем для наслідування. Міністр освіти Лілія Гриневич розповіла про старт проекту «Фінська підтримка реформи української школи». Це програма підтримки українських реформ урядом Фінляндії, на який країна виділить 6 млн євро протягом чотирьох років.
Проект «Learning together» передбачає роботу по трьох напрямках, які надзвичайно важливі для успішного реформування школи. Ці напрямки обрані не просто так. Саме завдяки їхньому розвитку фінська система освіти вважається однією з найкращих у світі.
Підготовка вчителів
Перший напрямок стосується професійної підготовки вчителів, адже неможливо реформувати школу без головних дієвих осіб. Коли в Україні тільки стартувала реформа, батьки та експерти, які спостерігали за нею, неодноразово скаржилися на саботаж з боку окремих вчителів. Одні не могли позбутися звички оцінювати знання балами та ставили оцінки першачкам, хоча це заборонили. Інші продовжували давати домашнє завдання. Успішність реформи залежить від якості підготовки вчителів, тому фіни допоможуть:
- перевірити результати впровадження нових програм з підготовки вчителів;
- розробити професійні стандарти для вчителів та директорів шкіл;
- розробити нові сучасні підходи в освітніх програмах педагогічних вишів.
Популяризація освіти
Цей напрямок передбачає проведення інформаційних кампаній в Україні, які дозволять популяризувати реформу освіти та підвищити рівень обізнаності суспільства про неї. Практика показує, що реформи, які підтримує суспільство, відбуваються швидше та якісніше. Якщо ж батьки підтримуватимуть реформу, справа піде ще швидше.
Освітнє середовище
Третій напрямок стосується створення сучасного інноваційного середовища для учнів. Це забезпечення електронними підручниками та цифровими технологіями, які мають увійти в життя українських школярів.
Зазвичай реформи сприймаються суспільством з обережністю і, навіть, побоюванням. Втім, коли перед очима є успішний приклад і чітке керівництво до дії – вважай, пів справи зроблено. Українська освіта давно потребує реформування. Цього вимагає час. Попереду ще багато нововведень, реформування середньої та старшої школи. Тому підтримка українців зайвою не буде.