Як підготувати дитину до школи. Розбираємося з психологами та педагогами
Опубліковано 20 Серпень 2019 о 09:00
Блог Діти в місті Хмельницький > Оглядові статті > Як підготувати дитину до школи. Розбираємося з психологами та педагогами
Photo: Pixabay
Перший раз в перший клас
Вчитель молодших класів, вчитель вищої категорії, вчитель-методист
Лілія Мамон
Лілія Анатоліївна радить починати готуватися до школи за рік. За її словами, рік – це термін, за який можна ґрунтовно підготувати дитину до школи з усіх предметів. За короткий період якісно зробити це не вийде. Основне, на що звертають увагу вчителі, це розвиток пам'яті, мови та мислення.
Що має знати та вміти першокласник?
Photo: Pexels
Лілія Анатоліївна зазначає, що сьогодні багато дітей приходять до школи підготовленими – вміють читати, рахувати. Звичайно, ті, кого гірше підготували, почувають себе ніяково. Педагог розповіла, що мають врахувати батьки.
Вимова звуків
Найперше, на що мають звернути увагу батьки, це вимова звуків. Якщо дитина не знає звуків, погано вимовляє слова, пропускає звуки в словах, треба бити тривогу і обов’язково звертатися до логопеда. За словами вчителя, якщо це не виправити, дитина в подальшому неправильно називатиме букви, неправильно читатиме.
Читання
Першачки мають розпочати вчити букви та бажано вчитися утворювати з них склади. Більшість дітей, які приходять до першого класу, вже вміють читати по складах. Щоб навчатися у 1-му класі було легше, педагог радить вивчати звуки, починати читати маленькі тексти. Щоб краще засвоювати матеріал, можна грати в різні ігри, в яких треба вгадувати звуки та виділяти звуки зі слів.
Словниковий запас
Лілія Мамон зазначає, що сьогодні велика проблема – це малий словниковий запас у дітей. За її словами, раніше вчителі не стикалися з такою проблемою. Її пов’язують з тим, що батьки дуже мало читають зі своїми дітьми. В результаті діти не можуть пояснити самих елементарних слів, не знають, що вони означають. Крім цього, діти не вміють дібрати слова на певний звук, або з певним звуком всередині, на початку та в кінці слів. Їм важко підібрати слова. Лілія Анатоліївна наголошує, що це треба виправляти обов’язково. Треба читати та задавати дитині питання, чи все вона зрозуміла, чи всі слова їй знайомі з тих, які вона почула.
Розвиток мовлення
За словами педагога, треба вчити дитину говорити, давати відповіді на запитання. Бажано, щоб першокласник вмів давати повні відповіді, а не відповідав одним словом. Якщо дитина вміє говорити, їй легше буде даватися навчання.
Письмо
Педагоги не рекомендують вчитися писати вдома, щоб в школі не довелося перевчатися. За словами Лілії Анатоліївни, вдома діти частенько пишуть неправильно, неправильно поєднують букви. Тому не треба вчитися писати, а ось готувати руку до письма, займатися розвитком дрібної моторики треба. Для цього радять вирізати, малювати, розфарбовувати, ліпити. Підійдуть будь-які вправи.
Самостійність
Лілія Мамон зазначає, що першачки мають бути самостійними. За її словами, іноді діти не вміють самого елементарного. Наприклад, застібнути кофтинку або зав’язати шнурки. Буває, що першокласники не вміють працювати з ножицями, а на заняттях праці треба вирізати. І дитина тоді навіть не хоче братися за завдання, плаче, каже, що не буде нічого робити, бо не вміє. Вчитель радить не робити за дитину завдання, а дати їй змогу освоїти необхідні навички.
Математика
Бажано навчитися рахувати до 10 та у зворотному порядку. Треба вміти порівнювати числа, знати елементарні геометричні фігури.
Інше
Крім цього, вчителі очікують, що діти знатимуть назви днів тижня, місяців, кольори. Дитина має орієнтуватися, яка пора року. Також школярі мають знати своє прізвище, ім’я та по батькові, імена батьків та адресу.
Зазначимо, що з 1 вересня 2019 року на українських першачків чекає низка нововведень.
Як налаштувати першокласника на навчання?
Арт-терапевт, дитячий та сімейний психолог
Оксана Дон
Оксана радить заздалегідь почати розмови з першачками про школу. За її словами, налаштуватися на перший клас допоможуть ігри в школу та розповіді про те, як самі батьки йшли в перший клас. Психолог радить із задоволенням, граючи, пройтися по магазинах, і вибрати щось для школи, що дитині дуже сподобається. В такій ситуації вона відчуватиме турботу, легкість і навіть деяке диво.
Психолог Аліна Касілова
Психолог Аліна Касілова зазначає, що для більшості першокласників вересень – це час, який вони по-особливому чекають. Завдання батьків в цей момент – максимально підтримати дитину, дати відповіді на всі питання, які цікавлять сина або доньку, і ні в якому разі не лякати оцінками, покараннями і злими вчителями. Це дуже важливо, адже якщо дитина піде до школи з такими установками, це відобразиться на подальшій мотивації до навчання.
До речі, додатковою мотивацією для дітей відвідувати школу може стати її зовнішній вигляд. “Діти в місті” вже писали про те, як різнокольорові навчальні заклади впливають на школярів.
Як налаштувати старших дітей на повернення до школи після довгих канікул?
Лілія Мамон радить протягом літа не забувати приділяти час навчанню, повторювати правила, робити якісь завдання. Втім, змушувати дитину не треба. Так як влітку у дітей практично немає бажання навчатися, вчителі рекомендують навчатися граючись. Не треба перевтомлювати дитину, щоб вона поверталася до школи без бажання вчитися. За словами педагога, заняття можна проводити і не кожний день, а ось читати бажано щодня. Дуже корисно вести читацький щоденник, щоб дитина коротенько записувала, що вона прочитала, що їй сподобалося, що зацікавило.
Аліна Касілова зазначає, що після тривалого відпочинку налаштовуватися на «робочий» лад слід поступово – починаючи від покупки канцелярії, закінчуючи повторенням пройденого матеріалу. Часто в цьому процесі беруть участь і самі педагоги, проводячи дитячі збори перед початком навчального року.
Оксана Дон рекомендує готуватися до школи розмірено і поетапно, щоб дитина не відчувала напруження, пов'язаного з вибором шкільної форми та канцелярії, тривалими походами по магазинах. Психолог зазначає, що попереду у школярів цілий навчальний рік, тому не варто останній літній місяць сидіти з похмурим обличчям і думати про школу. Треба відпочивати.
Як не треба робити?
Психолог, тренер, арт-терапевт, експерт в дитячо-батьківських відносинах
Тетяна Тимченко
Тетяна зазначає, що батьки, намагаючись мотивувати свою дитину до навчання, іноді припускаються помилок, і лише відбивають у неї бажання вчитися та розвиватися.
Експерт перерахувала шість найпоширеніших прийомів, від яких потрібно відмовитися раз і назавжди.
- Ні кроку без мене (турбота всупереч). Дозвольте вашій дитині бути самостійною. Якщо вона припускається помилок, це її помилки, на яких вона буде вчитися.
- Невиправдані очікування. Не проектуйте на дитину свої амбіції та очікування. Не вимагайте від неї те, чого вона не в змозі зробити. Не показуйте розчарування, якщо дитині щось не вдалося.
- Заради тебе. Не плекайте в дитині почуття провини. Не треба докоряти їй, особливо в тих речах, про які вона вас не просила.
- Критика має бути лише конструктивною. А якщо мова йде про речі, які дитині й так «болять», краще взагалі оминути цю тему.
- Покарання. Якщо дитина боятиметься покарання за погані оцінки або зауваження, вона відчуватиме постійний стрес.
- Порівняння. Ні з ким не порівнюйте дитину.
Як треба робити?
Тетяна Тимченко зазначає, що у батьків є багато прийомів, за допомогою яких вони можуть мотивувати дитину. Психолог радить слідкувати за режимом дня та харчуванням школяра, адже від цього залежить його самопочуття та настрій. Крім цього, треба:
- хвалити дитину кожен день. Є ефективна вправа «Сьогодні я дозволяю собі похвалити (ім'я дитини) за ...»;
- вчитися домовлятися з дитиною і чути її думку;
- дозволяти дитині бути самостійною, не обмежувати її;
- захоплюватися разом, зацікавлювати, робити щось разом;
- вірити в успіх дитини і говорити їй про це, завжди підтримувати, радіти починанням.
Аліна Касілова підсумовує, що в будь-якому віці для дитини головним є прийняття і любов батьків, тому необхідно постійно повторювати, що погані оцінки або активна поведінка дитини не є приводом для того, щоб батьки стали менше її любити.